Waarom Nou Eigenlijk Modefotografie?
Ik krijg ik regelmatig de vraag wanneer ik zeg dat ik modefotografie doe: “oh dus je fotografeert modeshows?”. Grappig, want dat is dus precies wat ik niet doe.
Het tofste aan modefotografie is dat je er redelijk veel kanten mee op kan gaan, en ik vind het fijn dat je iets kan creëren wat er nog niet is. Daarom is een bruiloft of een familie reportage (of dus modeshows) niets voor mij omdat je hier moet vastleggen wat er gebeurt. Dat is weer een hele andere tak van sport, waar ik ook veel respect voor heb. Het leukste voor mij is om een eigen wereld of verhaal te kunnen creëren en modefotografie is hier uiterst geschikt voor. Wanneer ik in een modetijdschrift blader en de editorials (fotoseries) bekijk word ik oprecht enthousiast en merk ik dat dit iets positiefs bij mij los maakt. Een gevoel dat ik niet heb wanneer ik naar ander soort foto’s kijk. Bij modefotografie kan ik echt mijn visie laten zien. Bij een totaal ander genre heb ik het idee dat ik alleen maar iets vast kan leggen, maar bij modefotografie komt voor mij alles samen. Creatief zijn, mijn verhaal vertellen, het beslissen wat we wel en niet toevoegen in het beeld en welk gevoel de pose van het model overbrengt aan de kijker. Het gaat er niet om met welke camera of lamp ik die foto heb gemaakt, maar om het verhaal of het gevoel wat de foto overbrengt.
Een modeshoot zonder team is onmogelijk, en dat is ook wat het voor mij, en vele anderen, spannend maakt. Elke shoot is hierdoor anders en ook al denk je alles goed voor te kunnen bereiden, het is tijdens de shoot altijd nodig om creatief om te gaan met onverwachte situaties. Daarmee bedoel ik dat je vooraf niet kan inschatten hoe de samenwerking zal verlopen binnen een nieuw team. De ene keer heeft je model continue aanwijzingen en hulp nodig, de andere keer vindt een model het juist fijn om aan de hand van jouw moodboard haar eigen gang te gaan. Een andere factor is het werken met daglicht op locatie waarbij je snel moet kunnen schakelen in je instellingen wanneer je van een zonnig moment overgaat naar bewolking. Ook zal het vaak voorkomen dat je op locaties moet werken die je niet van tevoren hebt kunnen bekijken, dus in een kort tijdsbestek zal je alles uit deze locatie moeten halen en toffe composities moeten kunnen vinden. Wanneer je meer shoots hebt gedaan, zal je merken dat je sneller ziet welke hoeken wel en niet werken, en hoef je niet meer alles op beeld te testen. Dit scheelt enorm veel tijd, en geloof mij, tijd is heel kostbaar tijdens een shootdag. Ik vind het heerlijk dat ik tijdens een shoot even afgesloten ben van de buitenwereld (zo voelt het tenminste) en mij met het team volledig kan richten op het maken van mooi beeld. Het is echt een creatieve uitlaatklep waar ik heel veel energie in stop, maar nog veel meer energie uithaal. Ik hoop dat jij dat ook zo voelt, want dat gun ik iedere fotograaf!
READ COMMENTS -
LEAVE A COMMENT