GALLERIES

        Hoe Stuur Je Jouw Model Aan Tijdens Een Shoot?

        Tijdens het schrijven van mijn boek heb ik af en toe op Instagram gevraagd wat mijn volgers graag wilden weten over modefotografie. Er kwamen verschillende vragen over onderwerpen die al behandeld zijn in dit boek, maar er was een vraag die veel vaker terugkwam. Hoe coach je een model en hoe geef je goede aanwijzingen? 

        Ik weet nog goed toen ik mijn eerste shoot deed met modellen van een bureau. Ik had hiervoor alleen nog maar vriendinnen en familie aangestuurd voor de camera, dat was toch iets gemakkelijker omdat ik deze personen kende en zij niet gewend waren om aanwijzingen te krijgen van een fotograaf. Een ‘echt’ model heeft waarschijnlijk verwachtingen van hoe een fotograaf zich gedraagt tijdens een shoot. Toch merkte ik dat ik veel geleerd had tijdens de eerdere shoot, het was eigenlijk lastiger om iemand aan te sturen die nog nooit voor de camera had gestaan dan een echt model, die al wat meer ervaring heeft.

        Hoe begin je? 
        Wanneer je met je team samen bent en het model komt binnen, stel je je natuurlijk even netjes voor. Ik heb altijd heel snel door hoe iemand is, dus ik merk dan gelijk of een model snel op haar gemak is of dat ze een beetje hulp nodig heeft. Als dat laatste het geval is, dan zorg ik (en het team) dat we haar op haar gemak stellen en even laten wennen aan het team. De volgende stap is het duidelijk uitleggen wat we van plan zijn met de shoot. Ik laat een moodboard zien en vertel wat ik van haar verwacht qua poses en expressies in haar gezicht. Ondertussen wanneer het model in de visagie zit, vraag ik waar ze vandaan komt, hoelang ze al model is, en ga ik bijvoorbeeld in op haar antwoorden. Waarschijnlijk is ze een tijdje in het buitenland voor werk en dit kan soms leuke verhalen opleveren. Omdat ik zelf ook even in Milaan heb gewoond, herken ik situaties of kan ik er over meepraten. Ook zorg ik dat ik voor een shoot even in haar portfolio en op haar Instagram heb gekeken, hierdoor is het makkelijker om een gesprek te starten omdat je een beetje weet wat haar bezig houdt. 

        Vervolgens is het model opgemaakt en aangekleed en mag ik met haar fotograferen. Ik leg uit waar het licht vandaan komt, dit is fijn zodat zij weet welke kant ze op moet poseren. Elke fotograaf heeft zijn eigen manier van werken, maar zelf vraag ik het model te beginnen met poseren en vervolgens geef ik aan wat goed werkt en wat minder goed over komt op beeld. Hierdoor wordt het een natuurlijke balans tussen geposeerd en echt. Ik houd er niet van om het model echt helemaal vast te zetten in een bepaalde pose, dit ziet er voor mij te geforceerd uit. Ik ben niet iemand die heel druk is of hard gaat roepen op de set, maar je zal zeker merken aan mij wanneer ik enthousiast ben of wanneer ik nog even aan het bedenken ben hoe we het anders kunnen aanpakken. Soms is het fijn om even stil te zijn, er is tenslotte al genoeg om op te focussen wanneer je door je camera kijkt. 

        Je zal merken dat je model even opleeft en meer wilt geven als je haar tussendoor passende complimenten geeft. Daarnaast is het natuurlijk heel belangrijk dat zij ook af en toe de foto’s te zien krijgt op je camera of op je computer. Zo weet zij ook wat ze aan het doen is en kan ze eventueel iets aanpassen om tot een beter resultaat te werken.

        Model Roxy Krijgsman:Tijdens een shoot verwacht ik van de fotograaf dat hij/zij af en toe aanwijzingen geeft over hoe je je als model het beste kunt poseren. Als een fotograaf een bepaalde visie heeft over hoe hij/zij jou op beeld wil hebben, is het prettig om dat te horen. Aanwijzingen vooraf zijn fijn, maar het fijnste vind ik om tussendoor ook instructies te krijgen. Op die manier weet je of je op de goeie weg bent of niet. Zo niet, dan is het prettig als je geholpen wordt door de fotograaf, of door de rest van het team die backstage aanwezig is.” 

        Ik geef toe dat het veel moeilijker werken is met een heel verlegen model die eigenlijk niets zegt tijdens een shootdag, ik heb er uiteraard wel respect voor en als team doen we er alles aan om haar op haar gemak te stellen, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het overweldigend is allemaal. Het is fijner werken wanneer je model wat losser is en zelf ook enthousiast is over de shoot, je merkt gewoon dat er dan een soort chemie ontstaat op de set en dat iedereen lekker in een flow zit. 

        Stel het model dus op haar gemak, vertel wat je aan het doen bent als je de lamp verplaatst of je instellingen verandert en laat tussendoor wat resultaten zien. Vertel wat je verwacht en wat je uiteindelijk mooi vindt. Probeer tijdens het poseren af en toe wat te zeggen, dat het goed gaat, of geef een kleine aanwijzing over de pose. Je zal merken dat de communicatie heel belangrijk is. Wanneer het je lukt om met het team ook lol te hebben tussendoor, is het natuurlijk helemaal goed voor de sfeer.

        Tijdens je eerste shoots is het natuurlijk super spannend om een model aan te sturen en dat jij ineens instructies moet geven aan het team, maar dat is nou eenmaal de rol van de fotograaf. Wanneer je dit accepteert en er gewoon voor gaat, zal je merken dat iedereen zich fijner voelt en dat de resultaten beter worden, go for it!

        Meer lezen over modefotografie? In het Handboek voor de Startende Modefotgraaf kom je nog veel meer te weten! Klik hier om mijn boek te bekijken.

        photography: Liselotte Fleur
        styling: Iris Meindertsma
        makeup and hair: Judith Dorman
        model: Daphne @ Models Rock Agency
        client: Talkies Magazine

        PREV. ITEM NEXT ITEM
        BY:
        Liselotte Fleur
        ×
        26/02/2020

        READ COMMENTS -

        0 COMMENTS

        LEAVE A COMMENT