Q&A – Interview door Fotografie Studenten
Tijdens de coronacrisis werd ik geïnterviewd door vier fotografie studenten die bezig waren met het maken van een online magazine waarin zij jonge fotografen aan het woord laten met als doel om andere studenten te inspireren. Hierbij laat ik jullie graag het interview lezen!
Team Experience Magazine: Femke Appeltans, Julia van der Vegt, Conor Depauw en Laïs Van Gestel: “Wij denken dat door jonge fotografen te gaan bekijken, wij de studenten meer zullen motiveren. Vooral omdat dat dichter bij ons ligt en het dus gemakkelijker is om jezelf er in te herkennen.”
WIE IS LISELOTTE FLEUR? Liselotte is fulltime aan het werk als modefotograaf voor diverse (kleding, schoenen en beautymerken) merken en magazines. In 2013 studeerde ze af aan Willem de Kooning Academie in Rotterdam richting fotografie. Al van een jonge leeftijd wist Liselotte dat ze modefotograaf wilde worden en had daarnaast geen plan b. Hierdoor had ze alle motivatie om er volledig voor te gaan!
WEG NAAR HET ZELFSTANDIGE LEVEN Direct na haar afstuderen had Liselotte haar bedrijf ingeschreven bij de KvK zodat ze betaalde opdrachten kon aannemen. Liselotte: “Dit begon langzaam te lopen en het geld wat binnen kwam stak ik direct weer in het creëren van portfolio werk en investeren in nieuw apparatuur. Ik ben heel blij dat ik toen zo gemotiveerd was om verder te komen, want daardoor heb ik echt ontzettend veel geleerd.” Van tevoren wist ze niet zo goed wat er allemaal bij kwam kijken, het was veel meer dan alleen maar fotograferen. Administratie, contacten, kennis over technieken en apparatuur. Maar ook marketing website bouwen, portfolio opzetten, social-media strategie bedenken, potentiële klanten benaderen zijn belangrijke zaken die erbij komen kijken. Liselotte: “Dit had ik niet geleerd op school. Deze kant van het vak vind ik gelukkig ook interessant, dus ik stak hier veel tijd in.”
Via-via kwam ze in contact met haar eerste klanten dankzij de shoots die ze reeds deed met de mensen die ze buiten haar studie leerde kennen. Zij gaven Liselotte haar naam door aan andere klanten. Instagram gebruikte ze, toen 2013, nog om alleen een vakantiefoto of een selfie te delen aan haar 150 volgers op een privé account. Liselotte: “Tegenwoordig komt 90% van mijn klanten binnen via Instagram omdat ik hier dagelijks zichtbaar ben. Ook pitch ik zelf nog regelmatig bij mogelijk nieuwe klanten.”
MOTIVATIE EN AMBITIES Liselotte: “Wat betreft mijn fotografie werk wil ik heel graag werken voor de bekende merken zoals Mango, H&M, Massimo Dutti, Chloe en andere merken die in dezelfde sfeer werken.” Wat hoog op Liselotte haar doelen lijstje staat is een editorial schieten voor Vogue. Liselotte: “Daarnaast vind ik het super tof om te zien hoeveel positieve reacties ik heb gekregen op mijn eerste boek: The Fashion Camera – Het handboek voor de startende modefotograaf.”
Het belangrijkste was dat ze tijdens haar studie altijd er bewust van was dat alleen een studie volgen niet genoeg was om fotograaf te worden. Als je tijdens je opleiding geen netwerk opbouwt, niet oefent met nieuwe technieken en apparatuur en niet zelf aan de slag gaat, dan is het ontzettend lastig om daadwerkelijk aan de slag te gaan als fotograaf. Het gaat zeker niet vanzelf en er zijn ontzettend veel concurrenten. Liselotte: “Ik had dit vanaf het eerste jaar al door, dus ik organiseerde vrijwel elk weekend een shoot en bouwde een eigen studio in een lege ruimte. Zo kon ik veel oefenen en in contact komen met andere creatieven uit de industrie waar ik weer veel van leerde.”
In de toekomst zou ze ook graag nog een online en offline workshop willen creëren. Daarbij heeft Liselotte al heel lang het idee voor een product op de markt te brengen. Voorlopig wilt ze dit nog niet delen om te voorkomen dat iemand haar voor is.
INSPIRATIE Voor Liselotte staat fotograaf Peter Lindbergh bovenaan op haar lijstje als ze haar favoriete fotograaf. Wanneer ze zijn foto’s bekijkt ziet ze de perfecte combinatie tussen mode, portret en documentair, en dat is een richting waar ze zichzelf ook graag in ziet fotograferen. Liselotte: “Zijn foto’s geven mij een bepaald gevoel waardoor ik enorm geïnspireerd raak want ik zie een dromerige en stoere sfeer tegelijkertijd. Deze combinatie zorgt er voor mij voor dat het beeld een bepaalde spanning heeft waardoor ik er graag naar kijk en dit was iets wat ik vanaf het begin af aan ook in mijn eigen foto’s wilde verwerken. Door de modellen er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien dankzij zijn minimale retouchering heeft echt mijn ogen geopend.”
Al als een jong meisje raakte Liselotte gefascineerd door de foto’s in de modebladen. “Ik kon altijd een beetje wegdromen bij het zien van zo’n serie.” De mooie kleding en make-up, de fantastische locaties, het fijne licht, dit wilde ze ook maken. “Tijdens een shoot vergeet ik altijd alles, en ben ik helemaal gefocust op dat moment, heerlijk om samen met een team een sterke modeserie neer te zetten”
Liselotte haalt daarnaast haar inspiratie uit heel veel momenten die ze tegenkomt. Bijvoorbeeld wanneer ze op reis en een mooie locatie ziet of een schaduwspel. Op zulke momenten ziet ze een hele shoot voor haar ogen gebeuren.
EIGEN STIJL Het vinden van een eigen stijl heeft jaren geduurd bij Liselotte. Veel uitproberen tijdens haar studie was vooral één van haar zoektochten. Zo ontdekte ze wanneer ze wel of juist niet blij was met haar foto’s en probeerde te herleiden waar dit dan vandaan kwam. Liselotte: “Soms was het bijvoorbeeld het type model wat niet aansloot bij mijn stijl, of soms gebruikte ik juist een bepaald soort licht waar ik helemaal niet blij van werd, of de keuze van locatie en styling. Zoveel onderdelen zijn relevant als het aankomt op het ontdekken van je eigen stijl. Ik wist wel heel goed als ik in een magazine keek, welke foto’s mij aanspraken en welke niet, dus ik wist ook dat ik die richting op wilde.” Deze beelden zijn bijvoor
beeld de campagnefoto’s van het merk Chloe, of de series van modeketens Mango, Massimo Dutti, en H&M. Allemaal vrouwelijk, dromerig maar toch met een vorm van power. Liselotte: “Je hebt het idee dat je daar zelf tussen staat. Het is een mooie combinatie van een verhaal vertellen en een product verkopen.”
Liselotte dacht jaren geleden nog dat je als modefotograaf je model volledig moest bewerken om het er professioneel uit te laten zien. Dit werkte totaal niet voor haar. Sindsdien is ze anders naar fotografie en bewerking gaan kijken. Liselotte: “Richt je niet alleen op je eigen werk, maar laat je ook inspireren door te ontdekken wat andere fotografen – vroeger en nu – doen om jouw eigen visie te ontwikkelen.”
Liselotte: “Kleur bepaalt de hele sfeer van de foto, dus het is zeker goed om hierover na te denken.” Zelf heeft niet altijd invloed in de kleuren van de kleding die de modellen dragen, maar ze zorgt wel altijd dat dit goed matcht met de locatie of achtergrondkleur in de studio. Dit bekijkt ze eigenlijk per shoot of opdracht. En vervolgens houdt ze hier ook rekening mee in de bewerking.
Om een verhaal te vertellen werkt Liselotte altijd in een serie. Liselotte: “In een serie zit de juiste afwisseling tussen ‘totaal’, ‘half-totaal’ en ‘close-ups’ van het model. Afwisselen met lenzen helpt hier ook zeker bij.”
DE INVLOED VAN TIJD Liselotte: “Ik fotografeer mode en dat is zeker trendgevoelig. Dit is dus terug te zien in mijn beelden. Wel probeer ik hier rekening mee te houden dat mijn portfolio bestaat uit zowel tijdloze beelden als trend-gevoelige beelden.”
Al snel ontdekte Liselotte dat het niet alleen belangrijk is dat je mooie foto’s maakt, maar het gaat er ook echt om wie er achter de camera zit. Merken vinden het natuurlijk belangrijk om hun budget uit te geven aan een persoon met wie zij een fijne klik hebben. Er zijn zoveel goede fotografen tegenwoordig dus de manier om jezelf te onderscheiden is om te werken aan jouw personal branding. Dit doe ze zelf ook. Liselotte heeft naast haar portfolio website een blog waar ze veel verhalen en foto’s deelt van hoe het allemaal gaat achter de schermen. Daarnaast is ze dagelijks actief op Instagram. Zo heeft de klant een beeld van haar en is het makkelijk voor hen om te beslissen of zij een goede match zullen zijn.
VERSCHIL TUSSEN VRIJ WERK EN HAAR PERSOONLIJK WERK Liselotte: “Bij een opdracht staan de wensen van de klant bovenaan. Bij vrij werk kijk ik wat ik graag wil vastleggen en dan doe ik dat 100% op mijn eigen manier. Als ik tijdens een opdracht voor een klant een foto niet zo mooi vind maar de klant is ontzettend blij, dan is de mening van de klant leidend. Het gaat erom dat je fotografeert in je eigen stijl en op jouw manier, maar wel met hun wensen in gedachte. Zij moeten deze beelden gaan gebruiken in hun campagnes, dus de klant bepaalt welk beeld hier wel of niet geschikt voor is.”
ADVIES VOOR OPKOMENDE FOTOGRAFEN Liselotte: “Ik heb super veel tips die ik graag deel met beginnende fotografen, mijn blog en boek staan hier vol mee! Maar het belangrijkste is toch wel dat je zeker moet weten dat je fotograaf wil worden omdat het hard werken is. Het werk stroomt niet vanzelf binnen, dus een actieve houding is superbelangrijk. Het is een mega leuk beroep en zeker de tijd en investeringen waard! Op dit moment, tijdens de COVID-19 crisis zijn al mijn shoots gecanceld. Ik had grote campagnes staan en loop een paar duizend euro mis wat ontzettend balen is, maar het belangrijkste is dat iedereen gezond blijft en geen risico loopt. Het voordeel van deze tijd waarin je niet kan fotograferen, is dat je eindelijk tijd hebt om andere dingen te doen zoals je apparatuur updaten met nieuwe firmware, website updaten met nieuw werk, social media posts inplannen, zelfportretten en/of stillevens maken om nieuwe technieken te proberen en je ideale klantprofiel opnieuw beschrijven.
IMPACT COVID-19 Liselotte: “Vrijwel alle fotografen zitten nu zonder werk en sommige merken/bedrijven komen ook in de problemen omdat zij hun nieuwe producten niet kunnen lanceren en zo belangrijke inkomsten mislopen. Ik werk in de mode-industrie en dat is nu een product wat mensen het minste kopen, waarom zou je nu veel zomerkleding, schoenen en accessoire kopen als je zomervakantie is geannuleerd en je toch thuis zit? Dat vind ik best eng, ik heb geen idee hoe het hierna zal gaan. Moet ik alle shoots inhalen en heb ik het super druk of is er juist ook na de crisis nog weinig werk? Niemand die het weet en dat is best spannend. Ik kan mezelf nu even niet aanbieden als fotograaf omdat er even geen shoots gedaan worden. Nu richt ik mij op het gene waar ik wel iets mee kan verdienen, en dat is mijn boek die sinds begin maart op de markt, de online 1-op-1 mentor sessies die ik doe met fotografen die het fijn vinden dat we samen praten over hun mogelijkheden als fotograaf en het creëren van een online workshop. En daarnaast probeer ik mij zo goed mogelijk voor te bereiden op het moment na de crisis, dat ik weer aan de slag kan voor mijn bestaande klanten, en hopelijk ook nieuwe klanten, als modefotograaf!”
READ COMMENTS -
LEAVE A COMMENT