Een Mode Shoot Op Locatie Organiseren

NL • Jessica studeert dit jaar af aan de Willem de Kooning Academie richting Fotografie, waar ik in 2013 mijn diploma heb gehaald. Zij stelde mij een aantal vragen over modefotografie, locaties en het werk na de kunstacademie. Mijn antwoorden zal ik ook met jullie te delen!

liselotte-fleur--

Wat vind jij belangrijke elementen bij een goede mode shoot?

Een shoot begint voor mij meestal met het bedenken van een sterk concept samen met de stylist. Inmiddels heb ik een aantal stylisten met wie ik graag samenwerk, maar ook als ik iemand nog niet hebt ontmoet mailen en bellen we om een moodboard samen te stellen. We zoeken beiden mooie beelden die passen bij de sfeer wat we voor ogen hebben. Vervolgens ga ik (of we) op zoek naar een model die hier goed bij past. Ik kijk dan vooral naar het type meisje, donker of licht haar en of ze een jonge uitstraling heeft of juist wat ouder moet lijken. Hiervoor kijk ik rond en heb ik contact met een aantal modellenbureau’s. Inmiddels ben ik heel kritisch geworden met welke modellen ik samenwerk, hier heb ik eerder een artikel over geschreven. Het model bepaalt eigenlijk of je shoot slaagt of niet. Vervolgens is het belangrijk om een goede visagist te vinden. Soms is er ook een haarstylist bij, maar vaak vinden visagisten het fijn om zelf het haar te doen. Ook heb ik een aantal visagisten met wie ik graag samenwerk omdat we weten wat we van elkaar kan verwachten. Dit werkt sneller en zo weten we allebei dat we tevreden zijn met de resultaten. Wel vind ik het belangrijk om zo veel mogelijk nieuwe connecties te maken, dus ook werk ik nog regelmatig samen met visagisten die ik nog niet ken. Ik kijk naar hun portfolio om te kijken of we qua stijl bij elkaar passen. Wanneer je het juiste team hebt samengesteld, kan er bijna niet meer fout gaan! Dit is iets wat je in de loop der jaren gaat leren, natuurlijk is het allemaal een kwestie van smaak, dus het is ook heel persoonlijk wat je wel of niet mooi vind. Ook is de locatie natuurlijk zeer belangrijk bij het organiseren van een fotoshoot. Kies je voor een studio of ga je op locatie werken? Mijn voorkeur gaat naar locatie, maar ik sta ook regelmatig in de studio en juist deze afwisseling is erg fijn en leerzaam. Op locatie laat je het model bewegen in een omgeving en je zorgt voor een mooi kader. In de studio heb je een egale achtergrond en licht de focus vooral op het spelen met licht.

lf

Hoe ben jij verder gegaan na de academie? Na de academie zou ik graag verder willen met het maken van editorials, testshoots van modellen en het liefst zou ik ook lookbooks willen schieten. Ik merk wel dat het soms wat moeilijker verloopt, omdat ik nog niet ontzettend veel connecties heb, doordat ik eigenlijk nog maar een ‘klein’ jaar in een team werk en weet dat ik modefotografie echt leuk vind.

Dat zijn ook de dingen die ik doe. Het heeft mij heel erg geholpen dat ik niet lang stil kon stil en altijd veel heb gefotografeerd. Hier was ik eigenlijk al sinds het eerste jaar op de academie mee bezig. In die tijd had ik een profiel op een website (ModelMayhem) waar je in contact kon komen met visagisten, modellen en stylisten. Zo had ik voor de allereerste shoots mijn teams gevonden en vervolgens gaat het steeds sneller toen ik ook via (toen Hyves) en Facebook mijn beelden ging plaatsen. Op die manier kreeg ik ook van anderen aanvragen om samen te werken en zo is het allemaal uitgebreid. Ook begon ik al zeer snel het met mailen naar modellenbureau’s. In het begin is het natuurlijk wat lastig, maar als het eenmaal klikt en ze weten wat ze kunnen verwachten, gaat dit ook makkelijk en kan je met meer ervaren modellen werken. Niet geschoten is altijd mis, toch!? Ik was in die tijd ook lang niet tevreden over mijn eigen foto’s maar dat gaf juist meer motivatie om nog meer te proberen! Om even terug te gaan naar je vraag: na de academie ben ik eigenlijk blijven doen wat ik toen al deed, alleen ik had meer tijd omdat ik niet meer naar de academie ging natuurlijk! Wel begon ik even met een kleine pauze om te kijken wat ik nu echt wilde. Ondertussen maakte ik portretten van modellen, zonder een team. Even terug naar de basis. Daarna ben ik bij fotoagentschappen langs gegaan, 2 in Amsterdam en 1 in Milaan. Zij hebben toen mijn werk besproken en goed advies gegeven. Ik had toen nog veel werk in mijn portfolio die ik tijdens de academieperiode had gemaakt. Mijn stijl was toen iets anders, zoals je hier kunt zien. Ik moest wat meer commerciëler werk maken, zoals je ook in magazines ziet. Dit was ook wat ik altijd wilde, maar dat is natuurlijk niet echt iets voor de kunstacademie. Hier ben ik mee aan de slag gegaan, nu maak ik wat ik mooi vind en gebruik mijn kennis die ik meekreeg tijdens de colleges en lessen van de docenten op de WDKA. Daarna begon de drukte met het organiseren van nieuwe shoots en ook kwamen er steeds meer opdrachten binnen. Langzaam maar zeker gaat het balletje rollen en wordt het harde werken en doorzetten beloond :) Zorg er voor dat je voor jezelf een plan maakt en niet in het welbekende zwarte gat na de kunstacademie belandt!

Hoe kom je aan je locaties? Ik heb de afgelopen jaren veel studioportretten gemaakt, wat ik erg leuk vind om te doen. Mijn afstudeerproject is ook een aanleiding geweest om meer met locatie te gaan doen. Tot nu toe heb ik deze gevonden door Google. Hoe los je het op als je geen binnenruimte kan vinden om de make-up te doen, bijvoorbeeld als het slecht weer is?

Locaties zoeken is misschien wel het lastigste onderdeel! Inderdaad is Google altijd handig. Maar ook let ik goed op wanneer ik in de trein zit of onderweg ben met de auto. Je weet maar nooit wat je tegenkomt. Ook vraag ik wel eens rond of iemand een mooie plek weet of krijg ik een tip. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om naar een andere stad of plek te gaan en sinds ik fotografeer kijk ik altijd met een extra oplettend oog naar mooie plekken! Een binnenruimte voor het opmaken en omkleden van het model is wel altijd belangrijk. Maar wanneer je midden in een bos staat is dit wel eens lastig. Meestal is er dan een auto of busje waar de spullen in staan of is een groot kleed die voor het model wordt gehouden tijdens het omkleden. Vaak heb je geluk dat er ergens een bar of restaurant in de buurt zit waar je kan vragen of je tegen een vergoeding of het betalen van wat drankjes of een lunch terecht kan. Wel even van te voren informeren. Niet iedereen kan het waarderen wanneer er een tafel vol staat met make-up spullen en dat het haar van het model wordt gedaan tussen de etende gasten. Zoek altijd een plekje in een hoek of ergens achterin waar het rustig is. Als het slecht weer is, is het altijd fijn om een paraplu mee te nemen zodat het model (en je apparatuur) niet nat wordt en je kan schuilen in een auto.

lf

Wat zijn belangrijke factoren die meespelen bij het kiezen van de locatie?

Dat is waarschijnlijk voor iedereen anders. Maar ik vind het belangrijk dat je meerdere hoeken kan gebruiken van de locatie en de keuze hebt tussen plekken met schaduw en volle zon. Daarnaast is het goed om te kijken naar de bereikbaarheid. En zoals je vraag hierboven, of er een plek is waar je de make-up van het model kan doen, je spullen veilig kwijt laten liggen en een WC in de buurt is trouwens ook geen overbodige luxe :) Verder is het eigenlijk best persoonlijk, kijk goed naar je concept, wat wil je laten zien? Kan je dit beter uitwerken in een bos of juist tegen een mooie strakke grijze muur. Het gaat er om dat het plaatje voor jou klopt. Oja, wanneer je op een toeristische of bekende openbareplek gaat fotograferen, vermijdt dan vooral het weekend! Anders lopen er allemaal mensen door je beeld of gaan ze net iets te lang blijven staan om mee te kijken, niet elk model vind dit natuurlijk fijn. Ook hier geldt, van elke fotoshoot leer je weer iets nieuws!

Veel succes Jessica!